موقعيت ممتاز حضرت فاطمه زهرا ( عليها السلام ) اين فرصت را فراهم نمود تا معارف اسلامي را بدون واسطه از پدربزرگوارش فرا گيرد ؛ معارف الاهي نابي كه ادراك و فهم و دريافت آن ها خود گوياي مقام منيع علم و معرفت آن حضرت مي باشند و جز او و فرزندانش كسي ديگر به كنه و عمق آن ها نرسيد . از حضرت فاطمه زهرا ( عليها السلام ) به نقل از پيامبر ( صلي الله عليه و آله ) احاديث فراواني در زمينه هاي اخلاقي ، اجتماعي ، اعتقادي و تفسيري رسيده است ؛ از قبيل احترام به همسر ، رعايت حقوق همسايگان و مطالب ديگري پيرامون فضايل امام علي ( عليه السلام ) و شيعيان و پيروان آن حضرت ، برخي از پيش گويي ها و برخي از دعا ها و زمان استجابت آن . واقعا جاي تأسف است كه امت از اين گوهر ناشناخته پس از پيامبر ( صلي الله عليه و آله ) هيچ استفاده نكرده و به جاي آن كه از طريق اين بانوي با عظمت به مسائل مهم جامعه زنان دست يافته و درس هاي زيبا و شيريني را نسبت به راه و روش زندگي از لبان مباركش بشنوند ، او را خون دل دادند .

اين بانوي هجده ساله در دنياي حكمت و معرفت آثاري از خود بر جاي گذاشت كه به سان سخنان نغز و حكيمانه همتاي خود امير المؤمنين ( عليه السلام ) در تبيين معارف الاهي مي درخشد .

براي بندگان مخلص و پاكي هم چون فاطمه ( عليها السلام ) مقاماتي است كه ديگران را به آن راهي نيست ؛

به گونه اي كه از گزند وسوسه اهرمن و فريب شيطان مصون اند :همانطور كه در آيات 39 و 40 سوره حجر  آمده است : « وَلَأُغوِيَنَّهُم أَجمَعِينَ » ، « إِلَّا عِبادَكَ مِنهُمُ المُخلَصِنَ » ؛ و همه را گمراه خواهم ساخت . مگر بندگان خالص تو را از ميان آنان .

و از حضور در مقام محاسبه اعمال و رفتار به دورند طبق آيات 127 - 128 سوره صافات: « فَإِنَّهُم لَمُحضَرُونَ » ، « إِلَّا عِبَادَ اللَّهِ المُخلَصِنَ »

و بيش از آن چه عمل نمودند شايسته دريافت پاداش اند ، طبق آيات 39 - 40 : « وَمَاتُجزَونَ إِلَّا مَا كُنتُم تَعمَلُونَ » ، « إِلَّا عِبادَ اللَّهِ المُخلَصِنَ » .

از اين رو ، مي توان برجسته ترين مقام علمي حضرت زهرا ( عليها السلام ) را قدرت بر توصيف درست ذات خداوند دانست ؛ مقامي كه جز بندگان خالص الاهي عطا نشده است .

( آيت الله جوادي عاملي ، فاطمه ( سلام الله عليها ) اسوه بشر ، نشر اسرا ، 1393 ، ص 133 - 134 )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...